Bloemkoolcouscous met gegrilde courgette en makreel

''De hersenen en het zenuwstelsel hebben veel omega-3 en omega-6 vetzuren nodig voor het herstel, het onderhoud en de aanmaak van nieuwe cellen.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 400 g bloemkoolrijst
– 250 g gerookte makreel filets
– 1 courgette
– 2 el olijfolie
– 50 g zwarte olijven
– 50 g rozijnen
– 1 citroen
– 1 el tijm
– 100 ml visbouillon of bone broth
– 1/2 tl kaneel
– 5 radijsjes
– 2 lente uitjes
– 1 tl zout
– 1 tl zwarte peper

  1. Doe de bloemkoolrijst in een hapjespan met de bouillon, de rozijnen, kaneel, tijm, zout en peper en verhit tot de bloemkoolrijst gaar is
  2. Snijd de courgette in plakken en verhit ondertussen de olijfolie in een grillpan op hoog vuur
  3. Grill de courgette tot er donkere strepen ontstaan
  4. Snijd ondertussen de radijsjes, lente ui en de olijven in schijfjes
  5. Pers de citroen uit
  6. Doe alle groenten en het citroensap door de bloemkoolrijst wanneer deze gaar is en serveer met de makreel

nog meer redenen om dit te maken

Dat vette vis goed voor ons is weten de meesten wel, maar waarom dan? Let er overigens bij de gerookte makreel wel op dat deze op een natuurlijke wijze is gerookt, en dat er dus niet alleen maar rookaroma aan is toegevoegd. Ga naar de visboer en vraag hier specifiek naar.

Vooral de hersenen en het zenuwstelsel zijn afhankelijk van vetten. Ze hebben veel omega-3 en omega-6 vetzuren nodig voor het herstel, het onderhoud en de aanmaak van nieuwe cellen. Bij auto-immuunziekten is het dan ook een zeer belangrijk product (vette vis) om aan het voedingspatroon toe te voegen. 

Er zijn daarnaast veel onderzoeken gedaan naar het eten van vette vis en het risico op kanker, het kan namelijk het risico verlagen op onder andere prostaatkanker en borstkanker. Het zijn opnieuw de omega-3 vetzuren die hierbij ontstekingsremmend werken.