Gouden havermout met mango, kokos en kurkuma

''Ontstekingen kunnen ontstaan door een wond die niet goed is schoongemaakt maar bijvoorbeeld ook door het eten van sterk bewerkte producten.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 3 kopjes havermout
– 200 ml kokosmelk
– 100 g mangoblokjes
– 1 tl kurkuma
– 2 el chiazaad
– 3 el kokosrasp

  1. Breng in een steelpannetje de havermout met de kokosmelk, chiazaad, kurkuma, en kokosrasp aan de kook tot de gewenste dikte
  2. Serveer in een kommetje met de mangoblokjes en eventueel wat extra kokosrasp en chiazaadjes
Vind je de havermout te dik? Voeg dan een scheutje extra water toe en roer het goed door

nog meer redenen om dit te maken

Havermout, en makkelijk en snel ontbijtje. Wel bevat het veel koolhydraten, maar ten opzichte van een boterham heeft het veel voordelen. 

Als je haver glutenvrij wil gebruiken kijk dan goed op de verpakking. Haver is van nature glutenvrij maar wordt vaak verwerkt in bedrijven waar ook granen worden verwerkt, zo kan er kruisbesmetting ontstaan waardoor er toch gluten in zitten. Wanneer je geen heftige allergische reactie op gluten hebt maakt het dus niet zoveel uit. 

De kurkuma proef je bijna niet, dat is ook maar goed, want een heftige kurkuma smaak als je op staat is naar ons idee niet heel gewenst.

Kurkuma is goed voor de spijsvertering en heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Ontstekingen kunnen ontstaan door een wond die niet goed is schoongemaakt maar bijvoorbeeld ook door het eten van sterk bewerkte producten.