Groene curry met boontjes, bloemkoolrijst en kippendijen

''De sperzieboon vol zit met antioxidanten die helpen vrije radicalen te bestrijden in ons lichaam.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 200 g bloemkoolrijst
– 400 ml kokosmelk
– 500 g kipdijfilet
– 450 g sperzieboontjes 
– 3 tenen knoflook
– 3 rode uien
– 6 tl citroengras
– 3 tl koriander gedroogd
– 3 tl komijn
– 1 tl laos
– 2 tl chili poeder
– 2 tl zeezout
– 1 el kokosvet
– 2 takjes verse koriander

  1. Snipper de uien en de knoflook fijn
  2. Verhit het kokosvet in de wok en bak hierin de ui en de knoflook aan
  3. Snijd de kipdijfilet in blokjes en doe deze samen met alle droge kruiden in de wok en bak rondom bruin
  4. Maak de boontjes schoon door ze te doppen en halveer ze vervolgens (of gebruik gebroken diepvries boontjes)
  5. Doe de kokosmelk en de boontjes erbij in de pan en laat dit 10 minuten zachtjes koken tot de boontjes gaar zijn
  6. Kook ondertussen de bloemkoolrijst gaar in 5 minuten en giet deze af
  7. Hak de koriander in grove stukken en schep deze door de bloemkoolrijst met een snuf zeezout en houd nog een paar blaadjes over voor de garnering
  8. Serveer de groene curry met de bloemkoolrijst en een vers blaadje koriander
Geen fan van koriander? De meesten hebben van de gemalen koriander geen last, alleen van de verse. Laat de verse koriander weg en gebruik hiervoor eventueel platte peterselie

nog meer redenen om dit te maken

Sperziebonen bevatten hoge concentraties aan polyfenolen, fytonutriënten in de vorm van carotenoïden, ascorbinezuur beter bekend als Vitamine C en flavonoïden. Samen vechten zij tegen oxidatieve schade in het lichaam. Makkelijker omschreven is dat de sperzieboon vol zit met antioxidanten die helpen vrije radicalen te bestrijden in ons lichaam die betrokken zijn bij de meeste ziekten.

Boontjes hebben veel vezels, dat kun je soms ook merken aan de ‘vezelige’ draden die in de boon zitten. Het spijsverteringsstelsel is dol op de meeste groenten door de vezels, dit zorgt er namelijk voor dat de aanwezige energie uit je voeding op een rustig tempo wordt afgegeven aan het bloed. Dit is een heel belangrijk punt bij onder andere diabetes patiënten. 

Bloemkool is een groente die ook veel vitamine C bevat en daarnaast licht verteerbaar is. Het ligt dan ook niet zo zwaar op de maag zoals rijst kan doen omdat het koolhydraat arm is.