Groene salade met hollandse burrata

''Groene groenten bevatten erg veel vezels, vitaminen en mineralen. Combineer verschillende soorten voor het gezondste resultaat.''

Ingrediƫnten

Bereidingswijze

– 400g burrata
– 100g spinazie
– 200g tuinerwtjes
– 1/2 komkommer
– 3 takjes basilicum
– 3 takjes peterselie
– 4 dadels
– 1/2 bio citroen
– 2 teentjes knoflook
– zeezout
– zwarte peper

  1. Laat de tuinerwtjes ontdooien in een schaaltje met warm water
  2. Snijd de knoflook in dunne plakjes en bak deze in een droge koekenpan met een klein beetje zeezout aan tot ze mooi bruin kleuren
  3. Snijd de komkommer en dadel in plakjes, was de spinazie, hak de peterselie en basilicum fijn en rasp de schil van de citroen
  4. Leg de spinazie, komkommer en erwtjes op het bord gevolgd door de basilicum en peterselie. Garneer met de dadel, knoflook, citroenrasp, citroensap en olijfolie
  5. Breek de burrata in stukken en verdeel over de borden, bestrooi met wat zeezout en zwarte peper

Lekker met geroosterde pompoenpitten en avocado erbij!

nog meer redenen om dit te maken

Burrata is mozzarella gevuld met room. Deze burrata komt van Buffelgaard Verschure in Wijk en Aalburg en is gemaakt van buffelmelk. Buffelmelk is ten opzichte van koeienmelk rijker aan vet, eiwitten, calcium en magnesium.

Wanneer je melk goed kan verteren kun je burrata wel met mate eten, maar probeer het te beperken, zeker alle kazen met veel lactose (melksuiker). Melk kan ook veel klachten geven zoals slijmvorming, waardoor voedingsstoffen minder goed opgenomen kunnen worden. Om de pH waarde, of zuurgraad van je lichaam, op peil te houden is het belangrijk om melk te combineren met groenten. Dit gerecht kun je dus best een keertje maken, want lokale producten gebruiken is natuurlijk ontzettend leuk!

Groene groenten bevatten over het algemeen erg veel vezels, vitaminen en mineralen, zorg er dus voor dat je deze voldoende binnen krijgt en het liefst een combinatie van verschillende soorten.