handige tips

''kook groenten niet in water maar probeer ze te stomen, te bakken of in de oven te bereiden.''

tips voor een gezonde maaltijd

  1. Gebruik zoete aardappels (of andere knolgewassen) in plaats van gewone aardappels.
  2. Kook je groenten niet in water, maar probeer ze te stomen, te bakken of in de oven te bereiden om meer smaak en voedingsstoffen te behouden.
  3. Maak een grotere portie avond eten en gebruik dit voor de lunch de volgende dag.
  4. Met soep krijg je gemakkelijk veel groenten binnen, maak een grote pan en vries eenpersoons porties in.
  5. Als je toch graag brood eet, zorg dan dat je het rijkelijk en gezond belegd. Beleg met een groentespread, gegrilde groenten en wat geroosterde pitten om toch een gezonde maaltijd binnen te krijgen.
  6. Maak zelf je sauzen door bijvoorbeeld yoghurt, mosterd en wat honing te mengen. Of tomatenpuree met wat kokosmelk en sambal. Zelf mayonaise maken kan ook, gebruik dan olijfolie. 
  7. Kruiden kunnen alles lekker maken, met veel kruiden in huis kun je gerechten uit alle wereldkeukens maken en zo varieer je makkelijk en verantwoord.
  8. Probeer iedere week een nieuw product dat je nog niet eerder zelf hebt bereid zoals misschien bloemkoolrijst, artisjok, rammenas, knolselderij, amandelmeel of kokosmelk. 
  9. Laat je niet misleiden door de verpakking, staat er een aardbei op de yoghurt? Lees even het etiket of er niet suiker, aardbei extract en rode kleurstof op staat. Koop vers fruit en gebruik dit als toevoeging. 
  10. Op de verpakking staat de meest voorkomende grondstof vooraan, als dat in tomatensoep geen tomaat is gaat er natuurlijk iets fout. Suiker wordt vaak opgedeeld in verschillende soorten suiker waardoor deze niet meer vooraan staan. 

''geef een man een vis en hij eet voor een dag. leer een man vissen en hij voedt zichzelf de rest van zijn leven.''

  1. Ruim de keuken op voor je begint, dat scheelt een hoop ergernissen en achteraf kost het opruimen minder tijd.
  2.  Zorg dat je een grote ovenschaal en een grote bakplaat hebt, hier kun je makkelijk een grote maaltijd mee maken.
  3. Schaf een keukenmachine of een blender of staafmixer aan als je deze nog niet hebt. Je maakt zo makkelijker soepen, sauzen, dips en smoothies.
  4. Bewaar restjes van groenten in de vriezer, als je een zakje vol hebt kun je hier bouillon van trekken. 
  5. Bewaarbakjes zijn een stuk milieuvriendelijker dan plastic zakjes, ze zijn steviger om mee te nemen en je hebt zelfs thermosbekers voor je soep. Vries in wat je over hebt, zo heb je altijd een maaltijd klaar staan.

tips voor in de keuken

''geef je lichaam de tijd om de maaltijd te verwerken.''

tips als je vaak te veel eet

  1. Drink een glas water voor de maaltijd om te voorkomen dat je te veel eet, je hebt op deze manier eerder een vol gevoel.
  2. Kauwen is belangrijk, je speeksel breekt namelijk al een groot deel van de voedingstoffen af waardoor je het eten beter kan verteren. Je zou eigenlijk zo’n 50 keer moeten kauwen op een hap voor het beste effect.
  3. Gebruik een kleiner bord dan normaal als je snel te veel eet. Zo lijkt het of je een vol bord hebt, een tweede portie schep je daarna heel bewust op.
  4. Eet niet voor de tv, maar eet gezellig aan tafel. Je bent zo bewuster met het eten bezig, het is ook bewezen dat je voor de tv meer eet.
  5. Ga bewegen vóór het eten en zeker niet na het eten, zo zorg je ervoor dat je vet verbrand wat je ook nog eens meer energie oplevert.
  6. Rust na het eten. Geef je lichaam even de tijd om de maaltijd te verwerken die je net hebt gegeten.
  7. Eet niet wanneer je geen trek hebt. Dat klinkt heel logisch, maar veel mensen luisteren niet naar wat hun lichaam aangeeft. (NB: doe dit alleen als je niet aan ondergewicht lijdt).
  8. Heb je echt trek of heb je zin om te eten? Vraag het verschil jezelf af. Als je daar even 5 minuten over na denkt, kom je er vaak achter dat het tweede het geval is.