Hummus met gegrilde aubergine, paprika en granaatappel

''Peterselie werkt vochtafdrijvend wat er weer voor zorgt dat afvalstoffen worden afgevoerd door de nieren.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 200 g hummus
– olijfolie
– 1 granaatappel
– 50 g pecannoten
– 2 aubergine’s
– 4 puntpaprika’s
– 4 takjes peterselie
– 1 biologische citroen
– 4 el yoghurt (evt. vegan)
– 2 tl komijn
– zeezout
– 1/2 tl chilipoeder

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden en zet een grote ovenschaal klaar
  2. Halveer de aubergine en snijd het vruchtvlees diagonaal in zodat er ruitjes ontstaan, laat de schil heel
  3. Leg de paprika’s en de aubergine met de snijkant naar boven in de ovenschaal en besprenkel met olijfolie, zeezout en komijn. Bak deze 15-20 minuten in de voorverwarmde oven tot de paprika bijna zwarte plekjes krijgt
  4. Halveer de granaatappel en sla met een houten pollepel boven een schaal op de schil, zo komen de pitjes er makkelijk uit zonder dat het witte velletje mee komt
  5. Snijd de peterselie in grote stukken en snijd de citroen in plakjes
  6. Doe de hummus op de borden en garneer met wat chilipoeder, leg de gegrilde groenten er op. Maak het gerecht af met de yoghurt, peterselie, granaatappelpitjes, pecannoten en citroenschijfjes

Dippen maar! Dit recept bevat niet het recept voor de hummus zelf omdat dat best een werkje is om zelf goede hummus te maken. Kikkererwten moeten namelijk 7 uur wellen en nog een bijna een uur koken. Heb je de tijd of maak je het vaker zelf? doe dat dan zeker!

nog meer redenen om dit te maken

Kruiden worden veel gebruikt als smaakmaker, maar worden vaak onderschat om hun gezondheidseffecten.

Peterselie bevat enorm veel vitamine C, net als de paprika in dit gerecht overigens. Daarnaast werkt het ontstekingsremmend en bevordert de spijsvertering. Peterselie werkt ook vochtafdrijvend wat er weer voor zorgt dat afvalstoffen worden afgevoerd door de nieren.

De granaatappel heeft een bevorderende werking op de maag, het immuunsysteem, het brein, de bloeddruk en houd je aderen vrij van afzettingen en helpt daarmee tegen hart- en vaatziekten. De granaatappel bevat ook veel foliumzuur, een stof die zwangere vrouwen voldoende moeten binnen krijgen. Maar ook voor de man is de granaatappel goed, want hij draagt ook bij aan de gezondheid van de prostaat. 

Eet producten met peulvruchten het liefste met mate, één of twee keer in de week zou weinig tot geen problemen moeten geven. Peulvruchten bevatten namelijk antistoffen die giftig voor ons zijn, door de kikkererwten goed te wellen en af te spoelen verminderen deze stoffen wel. Ook kunnen de antistoffen er voor zorgen dat je andere voedingsstoffen zoals ijzer weer slechter opneemt. Groenten bevatten veel meer voedingsstoffen en veel minder antistoffen dan peulvruchten.