japanse andijvie salade met zalm

'Andijvie helpt om vocht af te drijven en ontgift de lever.'

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 1 andijvie
– 2 el sojasaus
– 2 el rijstazijn
– 1 el sesamolie

– 4 verse zalmmoten
– 2 el sesamzaadjes
– 2 el sesamolie

– 8 radijsjes
– 5 el rijstazijn
– 250g champignons
– 2 el sojasaus

  1. Haal de zalmmoten uit de koeling en laat deze op kamertemperatuur komen
  2. Snijd de radijsjes in dunne plakjes en leg deze in een kommetje met de 5el rijstazijn
  3. Was de andijvie en snijd deze in slierten van 2cm breed
  4. Meng de andijvie in een kom met 2 el sojasaus, 2 el rijstazijn en 1 el sesamolie
  5. Verhit een koekenpan zonder olie, snijd de champignons in 4en en bak deze aan in de pan. Voeg na 3 minuten 2el sojasaus toe en bak de champignons door tot ze beetgaar zijn
  6. Verhit in een koekenpan 2 el sesamolie, bak de zalmmoten eerst op de kant van de huid en strooi op de andere kanten de sesamzaadjes. Bak aan alle 4 de kanten de zalmmoot 1 minuut op hoog vuur zodat deze mooi bruin kleurt en van binnen rosé blijft
  7. Snijd de zalm in gelijke delen en serveer de met de andijvie salade, de champignons en de radijs

Door de andijvie eerst te blancheren, in koud water te leggen en vervolgens droog te deppen wordt deze iets minder bitter maar behoud hij wel de kleur en de bite

nog meer redenen om dit te maken

De andijvie is een hele gezonde groente en door hem rauw te eten behoud hij de meeste voedingsstoffen. Er zitten veel vitamines in zoals vitamine A en C. Ook helpt andijvie de lever en de nieren omdat het vochtafdrijvend werkt. Vochtafdrijvend wil zeggen dat het overtollig vocht helpt het lichaam te verlaten. Dit kan dus goed werken wanneer je merkt dat je vocht vast houd zoals bijvoorbeeld opgezwollen voeten of handen.

Soja is een steeds bekender product maar is niet altijd goed voor het lichaam én de planeet. In het geval van sojasaus is de soja gefermenteerd, zoals ook bij yoghurt, zuurkool en bier het geval is. Hierdoor wordt het makkelijker verteerbaar. Naast dat soja goede eigenschappen bezit, bezit het ook een aantal slechte. Het zou namelijk de schildklierfunctie kunnen hinderen en het zorgt ervoor dat de hormoonbalans verstoord kan worden. 

Misschien merk jij er helemaal niks van, dan kun je gerust sojaproducten gebruiken. Maar wanneer je geen vegetariër bent kun je beter gewoon een goed stukje vlees of vis gebruiken. In het geval van zuivel kun je beter notenmelk, of kokosyoghurt gebruiken.