Köfte met gepofte paprika, aubergine en komkommersalade

''Knoflook helpt onder andere bij een hoge bloeddruk, diabetes, infecties, kanker en hart- en vaatziekten.''

  • Bereidingstijd: 40 minuten
  • Aantal porties: 4
  • 300g groenten p.p.

Ingrediënten

Bereidingswijze

Köfte
– 400g lamsgehakt
– 1 ui
– 2 tenen knoflook
– 1 el tomatenpuree
– 1 ei
– 5 takjes peterselie
– 1 tl zeezout
– 1 tl zwarte peper
– 1 el komijn
– 1/2 tl chili

Groenten
– 2 aubergines
– 2 rode paprika’s
– snuf chilipoeder
– snuf komijn
– olijfolie
– 1 rode ui
– 1/2 komkommer
– 1 citroen

Knoflooksaus
– 200 ml yoghurt
– 4 tenen knoflook
– 3 el citroensap
– 4 takjes peterselie
– 1 tl zwarte peper
– snuf zeezout

  1. Verwarm de oven voor op 220 graden en zet een ovenschaal klaar
  2. Halveer de aubergine en leg deze samen met de paprika in de ovenschaal, besprenkel met wat olijfolie, chilipoeder en komijn en zet deze in de oven voor 20 minuten 
  3. Hak 1 ui, 2 tenen knoflook en 5 takjes peterselie heel fijn en doe deze samen met het lamsgehakt, de tomatenpuree, het ei, 1 tl zeezout, 1 tl zwarte peper, 1 el komijn en 1/2 tl chili in en kom en kneed dit goed door elkaar
  4. Maak van het gehaktmengsel langwerpige gehaktrolletjes door deze goed te kneden
  5. Verhit een koekenpan, olie is niet nodig door het vette gehakt, en bak hierin de köfte eerst aan op hoog vuur zodat ze een mooie korst krijgen en laat ze vervolgens doorgaren op half hoog vuur in 10 minuten
  6. Hak 4 tenen knoflook en 4 takjes peterselie fijn en meng deze in een schaaltje met de yoghurt, 3 el citroensap, 1 tl zwarte peper en een snuf zeezout tot de knoflooksaus
  7. Snijd de komkommer en de rode ui beide in halve ringen en giet hier een klein beetje citroensap en olijfolie over
  8. Serveer de köfte met de gegrilde groenten, de frisse komkommer salade, een partje citroen en de knoflooksaus
 

nog meer redenen om dit te maken

De hoogste concentraties CLA vetzuren kun je vinden in lamsvlees. Gehakt kun je het best niet mager kopen, dat geldt eigenlijk voor al het vlees dat je koopt, maar bij lamsvlees gaat je dat zeker niet lukken. Je hebt om het te bakken dan ook eigenlijk helemaal geen olie meer nodig, want het vet smelt zodra je het vlees in de pan doet. CLA vetzuren zijn bekend om hun werking tegen diabetes, kanker en fysiologische aandoeningen. Ook bevorderen ze het immuunsysteem en de botten.

De paprika en de aubergine zijn beide heel goed te bereiden in de oven. De paprika wordt wanneer je hem poft in de oven heerlijk zoet. We halen uit groenten niet alleen onze vitaminen en mineralen, maar ook een groot deel van onze vezels. Bij een maaltijd als deze zijn granen of peulvruchten dan ook echt overbodig!

Knoflook mag ook niet overgeslagen worden, het is misschien wel de gezondste groente die er bestaat en is enorm vaak onderzocht om zijn gezondheidseffecten. Knoflook helpt onder andere bij een hoge bloeddruk, diabetes, infecties, kanker en hart- en vaatziekten.