Ongezoet bananenbrood met appel

'De banaan bevat meer vezels dan bruin brood, het is dan ook een hele goede vervanger voor het ontbijt.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 3 rijpe bananen
– 3 eieren
– 70 g speltmeel
– 70 g kastanjemeel
– 2 tl bakpoeder
– 1 appel
– snuf zout
– 1 tl kokosvet

  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Prak met een vork de bananen in een kom
  3. Doe de eieren erbij in de kom en klop deze goed los
  4. Doe als laatst het meel en het zout erbij en meng het tot een glad beslag
  5. OPTIONEEL: nu kun je eigen ingrediënten naar wens toevoegen zoals noten, rozijntjes, kaneel, chocola of vers fruit
  6. Vet een cakevorm in met het kokosvet en schenk het beslag er in
  7. Schil de appel, snijd deze in partjes en leg deze verdeeld over de cake
  8. Bak het bananenbrood 50 minuten in de oven

Het bananenbrood is geschikt om in te vriezen, snijd hem in plakjes en vries ze per portie in zodat het gemakkelijk als ontbijt onderweg mee kan.

nog meer redenen om dit te maken

Bananenbrood kan heel gezond zijn, het is helemaal afhankelijk van welk recept je gebruikt. Suiker kun je eventueel vervangen voor dadels als je een echte zoete kauw bent, maar waarom niet zonder? Het is ook heel lekker met wat roomboter en zeezout.

Door rijpe bananen te gebruiken wordt het bananenbrood een stuk zoeter, dit is omdat enzymen de aanwezige zetmelen omzetten in fruitsuikers.  

In de ochtend aan je vezels komen met brood is wederom helemaal niet nodig. De banaan heeft namelijk heel veel vezels in zich die belangrijk zijn voor onze darmen en je krijgt er een vol gevoel van. De vezels in de banaan zorgen er ook voor dat de van nature aanwezige suikers trager worden opgenomen, dan ‘schommelt’ ons bloedsuikerspiegel dus ook minder hard dan wanneer je gewone suiker zou binnen krijgen.

Om even te vergelijken per 100g bevat de banaan 2,6g vezels, casino wit 1,5g vezels en bruin brood 2,3g vezels. Daarnaast weegt 1 banaan ongeveer net zoveel als 4 boterhammen.