Rib-eye met gegrilde venkel en pastinaak puree

''Wanneer de koe alleen gras heeft gegeten zorgt dit voor meer omega-3 vetzuren in het vlees.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

Voor het vlees
– 400 g rib-eye van grasgevoerde koeien
– zwarte peper grof gemalen
– zeezout
– 1 el olijfolie
– 1 el roomboter
– aluminiumfolie

Voor de venkel
– 2 venkelknollen
– 3 el olijfolie
-2 el mosterd
– 1 el appel azijn (of witte wijn azijn)
– 1 tl zwarte peper

Voor de puree
– 3 pastinaken
– 1/2 tl nootmuskaat
– 1/2 tl zout
– 1 laurierblad
– 2 el roomboter

  1. Haal de rib-eye een half uur voor het bereiden uit de koeling om op temperatuur te komen. 
  2. Schil de pastinaken met een dunschiller en snijd deze in grove stukken, zet ze in een pan net onder water met het laurierblad en breng aan de kook voor 20 minuten.
  3. Snijd de venkelknollen in dunne plakken over de lengte.
  4. Meng de olijfolie, mosterd, appel azijn en de zwarte peper in een kommetje en bestrijk de venkelplakken hiermee.
  5. Dep het vlees droog met een stuk keukenpapier en bestrooi dan beide kanten met zout en peper en wrijf het er in.
  6. Verhit in een koekenpan de boter en de olijfolie tot de boter bruin begint te kleuren. Bak hier het vlees in, schroei het vlees goed dicht aan beide kanten en laat het op beide kanten 3 minuten garen.
  7. Verhit ondertussen een grillpan op hoog vuur, bak hierin de venkelknollen tot er donkere grillstrepen ontstaan.
  8. Haal het vlees uit de pan en wikkel het in een stuk aluminiumfolie en laat dit 5 minuten rusten.
  9. Prik in de pastinaak met een vork om te kijken of deze gaar is, wanneer het stuk van de vork af glijdt is deze gaar. Bewaar 100ml van het kookvocht, giet de rest af en gooi het laurierblad weg.
  10. Pureer de pastinaak met een pureestamper en voeg hier het kookvocht, de roomboter, het zout en de nootmuskaat aan toe. Laat dit staan met het deksel op de pan.
  11. Serveer het vlees met de puree en de gegrilde venkel, giet de jus uit de koekenpan er eventueel bij als saus

nog meer redenen om dit te maken

Rib-eye is een goede bron van vetten, het staat er ook om bekend dat het zo mooi dooraderd is met vet. Wanneer de koe alleen gras heeft gegeten zorgt dit voor meer omega-3 vetzuren in het vlees. Dit geldt ook voor een gemarmerd stuk vlees, waarbij het vet tussen het spierweefsel zit en niet enkel onder de huid. 

Rundvlees is een goede bron van hoogwaardige eiwitten en bevat alle essentiële aminozuren die we moeten binnen krijgen. Het bevat niet alleen goede vetten en eiwitten maar ook mineralen zoals zink, ijzer, selenium en magnesium.

Het vet in rundvlees is een bron van CLA, geconjugeerd linolzuur dat in verschillende verbindingen voorkomt. Er moet zeker nog meer onderzoek gedaan worden naar de effecten van CLA maar er wordt op dit moment beweerd dat het een positief effect heeft op de bloedsuikerspiegel, de insulinegevoeligheid, op het immuunsysteem en bij gewichtsverlies. 

Vergeet de groenten niet! Dit is namelijk echt een hele goede combi met de gegrilde venkel en de romige pastinaakpuree