Intermittent fasting

Dit is geen voedingspatroon dat bepaalde voedingsstoffen uitsluit of aan raadt maar dit is een eetpatroon op basis van de tijden waarop je eet.

Intermittent fasting is dan ook te combineren met de meeste andere voedingspatronen. Hierbij zou je het eten dat je tot je neemt op een dag in een tijdsbestek van 8 uur moeten eten, dan zijn er dus 16 uren aan een stuk die je ‘vast’.

Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende tijd tussen de maaltijden in zit. Dit doe je bijvoorbeeld als je ontbijt om 10:00, luncht om 13:00 en het avondeten eet om 18:00. Beperk hierbij je drinkmomenten ook tot een minimum, maar drink dan juist grote hoeveelheden in een keer.  

Vasten kan je ook doen door bijvoorbeeld periodiek te vasten. Je kan er voor kiezen 5 of 6 dagen in de week een aanbevolen hoeveelheid te eten en daarnaast 1 of 2 dagen in de week te vasten.

''er zijn 16 uren achtereenvolgend per dag dat je niet eet.''

als je vaak kleine porties eet dan vermindert dat je insulinegevoeligheid

Ongeacht welke vorm je gebruikt, is het erg goed om vet te verbranden en juist de groei van spieren te stimuleren. Er wordt wel eens gedacht dat je je spieren af breekt omdat je de eiwitten waaruit spieren zijn opgebouwd zou gaan verbruiken omdat er geen glucose meer aanwezig is. Dit gebeurt echter pas wanneer alle vetreserves in je lichaam op zijn, en daar komt nagenoeg niemand aan. 

Intermittent fasting is in strijd met de diëten waarbij je verplicht 5 of soms zelfs meer eetmomenten op een dag moet hebben. Bij deze diëten wordt er gebruik gemaakt van veel koolhydraten die je gaat verbranden met een constant actief stofwisselingssysteem terwijl je voor een goede energiehuishouding beter op vetverbranding actief kan zijn en je je stofwisseling soms ook rust moet geven om andere processen de kans te geven actief te worden. Als je vaak kleine porties eet dan vermindert dat je insulinegevoeligheid wat er weer voor zorgt dat je sneller buikvet aan maakt. 

Ook is vasten in strijd met ontbijten op het moment dat je wakker wordt. Er zijn mensen die zeggen dat ze niet kunnen opstarten zonder een ontbijtje, dat is waarschijnlijk iets dat je je lichaam hebt aangeleerd van kinds af aan. Om van de ene op de andere dag over te stappen zal je dan een futloos gevoel geven. Bouw het langzaam op, ga steeds een uurtje later ontbijten en schuif je eetmomenten zo steeds dichter naar elkaar toe. Je lichaam raakt echt niet acuut in spaarstand waardoor je stofwisseling trager wordt, dat gebeurt pas als je 60 uur aan een stuk niks eet. Daarnaast zorgt diezelfde gevreesde spaarstand juist voor een hogere stofwisseling.  

bouw het langzaam op, ga steeds een uurtje later ontbijten en schuif eetmomenten zo steeds dichter naar elkaar toe