lactose vrij

Bij een lactose vrij voedingspatroon wordt lactose, melksuiker die van nature aanwezig is in melk, volledig vermeden. Er zijn wel producten op basis van melk die geen lactose bevatten.

Op het moment dat je lactose niet of niet volledig kan verteren is er sprake van lactose-intolerantie. Dat is de voornaamste reden dat mensen lactose vrij gaan eten. Het is ook een onderdeel van verschillende andere voedingspatronen zoals FODMAP, Paleo en Vegan.

Om lactose te kunnen verteren hebben we het enzym lactase nodig. Baby’s hebben dit enzym vanaf hun geboorte om moedermelk te kunnen verteren. Naarmate een kind ouder wordt stopt het lichaam van nature met de aanmaak van lactase, tenzij we melk blijven drinken. Als je wel melk blijft drinken, wordt lactase langzamer afgebouwd, maar naarmate je ouder wordt, wordt de productie van lactase steeds minder, totdat je niets meer produceert (en dan ben je ‘ineens’ lactose intolerant). Als jouw lichaam stopt met het aanmaken van lactase kun je dus klachten krijgen wanneer je melkproducten eet of drinkt.

''stop met het gebruiken van melk bij astma, acné, eczeem en hooikoorts.''

lactose kan o.a. voorkomen in frisdranken, sauzen, koekjes en zelfs supplementen

Lactose komt voor in bekende producten die melk bevatten zoals yoghurt, kaas, slagroom, vla, pudding en kwark. Veel andere producten waarvan je het minder verwacht kunnen lactose bevatten zoals vleeswaren, frisdranken, sauzen, pizza, brood, soep, koekjes, gebak en voedingssupplementen. Lees daarom altijd zelf het etiket, hier moet het op vermeld staan.  

Wanneer je last hebt van een lactose intolerantie kun je last hebben van de volgende klachten of aandoeningen. Het stoppen met het gebruiken van melk kan veel veranderingen teweeg brengen.

  • Buikpijn en buikkrampen
  • Opgeblazen gevoel
  • Acné
  • Eczeem
  • Winderigheid
  • Diarree of verstoppingen
  • Futloosheid
  • Last van de slijmvliezen
  • Astma
  • Permanente verkoudheid
  • Hooikoorts
  • Zwakke weerstand

Meer mensen hebben een lactose-intolerantie dan je denkt. In de Westerse cultuur is het heel normaal om melk te drinken, maar de rest van de wereld doet dit niet of nauwelijks. Het blijkt dan ook dat deze mensen nagenoeg geen lactase aanmaken, al deze mensen zou je dus lactose-intolerant kunnen noemen. Helemaal niet zo gek dus!

In andere delen van de wereld is melk drinken niet zo gebruikelijk als bij ons

welke voeding mag je dan wel en welke juist niet?

  • Melk van haver, kokos, soja en amandel
  • Ghee (geklaarde boter), kokosvet en plantaardige oliën zoals olijfolie
  • Harde kazen zoals Goudse, Edammer, geitenkaas en schapenkaas
  • (check de verpakking)  Half harde kazen zoals brie, roquefort, feta, camembert en zachte geitenkaas
  • Zelf gefermenteerde producten zoals yoghurt en kefir
  • Groenten
  • Fruit
  • Vlees en vis
  • Granen
  • Noten en zaden
  • Eieren
  • Melk van alle dieren maar met name de koe
  • Kaas
  • Boter 
  • Let op bij vleeswaren
  • Let op bij koek en gebak
  • Let op bij soepen en sauzen
  • Let op bij kant en klare maaltijden
  • Groenten a la creme