paleo

Bij het paleo dieet wordt er geadviseerd te eten zoals onze voorouders dat deden. Onze genen hebben zich zo ontwikkelt om deze voeding te kunnen verteren, voeding die daar niet aan voldoet kan dan ook klachten veroorzaken zoals welvaartsziekten. Onze voeding is de laatste honderd jaar enorm veranderd, onze genen passen zich niet zo snel aan. We hebben momenteel dus te maken met een ‘mismatch’: voeding en de reactie van onze genen hierop klopt niet meer.

Het wordt het Paleo dieet genoemd, maar het is eigenlijk geen dieet omdat het meer als leefwijze wordt gehanteerd. De belangrijkste voedingsmiddelen zijn vlees, vis, groente, fruit, eieren, noten en zaden; producten die we (oorspronkelijk) in de natuur kunnen vinden. Er wordt geadviseerd om juist geen gebruik te maken van suiker, zuivel, granen, peulvruchten, nachtschades (plantenfamilie zoals aardappelen, tomaat, aubergine) en keukenzout (wél zeezout).

''eet wat er beschikbaar is op dat moment en eet het in de puurste vorm.''

Calorieën tellen wordt achterwege gelaten bij paleo

Bij Paleo voeding wordt er vooral gekeken naar welke voedingsmiddelen wel of niet geconsumeerd zouden moeten worden waarbij calorieën tellen achterwege wordt gelaten. Het houdt ook in dat je eet wat er beschikbaar is op dat moment en dat je dat gebruikt in de puurste vorm. Jagers en verzamelaars hadden ook niet een jaar rond dezelfde voeding. Producten eten van het seizoen en van dichtbij is dan ook een belangrijk punt. Bewerkte voeding, of processed foods, moeten zoveel mogelijk vermeden worden.

Onder het Paleo dieet valt ook het eten van maximaal 3 maaltijden per dag, dit is dus eventueel goed te combineren met Intermittent fasting

Bonen en peulvruchten vallen niet binnen het Paleo dieet. Ze bevatten veel koolhydraten en antinutriënten. Ze bevatten wel eiwitten maar deze kunnen we beter halen uit vlees, vis en noten.

Voor nachtschades geldt ook dat deze veel antinutriënten bevatten. Let hier vooral op als je last hebt van een auto-immuunziekte, deze mensen merken sneller de negatieve effecten van nachtschades. Deze plantenfamilie beslaat bijvoorbeeld de aardappel, tomaat, paprika, aubergine en rode peper. Bij zongerijpte producten is het schadelijke effect veel minder, als je producten van de nachtschadefamilie eet let dan op dat ze goed (zon)gerijpt zijn. Vermijd de aardappel in ieder geval (deze groeit onder de grond, en kan dus niet rijpen in de zon. De aardappel wordt onder invloed van zonlicht juist giftiger), de andere producten kan je wel met mate eten, deze bevatten namelijk veel vitaminen en mineralen die wel goed voor ons zijn.

jagers en verzamelaars hadden ook niet jaar rond dezelfde voeding

welke voeding mag je dan wel en welke juist niet?

  • Alle groenten behalve nachtschades 
  • Fruit in mindere mate dan groenten
  • Biologisch vlees van gras gevoerde dieren, gevogelte of wild
  • Biologische of wilde vis en zeevruchten
  • Vetten zoals olijfolie, lijnzaadolie, notenolie en kokosvet
  • Eieren
  • Noten en zaden
  • Zeezout of Keltisch zout
  • Zuivel
  • Bewerkte voeding
  • Suiker
  • Granen 
  • Pseudogranen met mate zoals boekweit, quinoa en chia 
  • Keukenzout
  • Nachtschades met mate zoals aardappelen, tomaten, aubergine
  • Bonen en peulvruchten zeer met mate