schijf van vijf

De schijf van vijf adviseert volop groenten en fruit te eten, vooral volkoren producten, meer plantaardig deels dierlijk, zachte en vloeibare vetten en dorstlessers zonder suiker.

Vanuit de overheid wordt het voedingspatroon volgens de schijf van vijf geadviseerd. Ondanks dat wij zelf niet volgens dit voedingspatroon eten en ook niet geloven dat dit de beste manier is om ons lichaam te voeden, krijgt dit wel een plek bij de voedingspatronen. Voor veel mensen is dit namelijk het patroon dat zij volgen, er zitten ook heel veel goede kanten aan natuurlijk. Veel recepten op de website vallen dan ook wel binnen de Schijf van vijf.

Als dit voedingspatroon het beste voor jou werkt, dan is dat helemaal prima natuurlijk.  We willen alleen wel vermelden dat het gaan eten volgens een ander voedingspatroon wellicht verhelderende uitkomsten kan hebben voor de kwaaltjes en klachten waar je je nu misschien bij neer hebt gelegd.

advies voedingscentrum

advies voeding & JIJ

eet 250 gram groenten en 200 gram fruit per dag

De lat die het voedingscentrum legt is nog aan de lage kant. Helaas komen veel mensen al niet aan deze lat dus het is zeker een goed begin.

eet geen verzadigde vetten maar zachte margarines en plantaardige oliën

Onze energie halen we uit vet, dit kan zeker ook uit verzadigde vetten. Alle cellen in ons lichaam hebben vetten nodig, vermijd wel transvetten. Bij industrieel bewerkte producten zoals margarines, vloeibare bak- en braadproducten en zonnebloemolie zijn veel goede vetten eruit gehaald en daarna bevatten deze vetten met name omega-6 vetzuren die je juist niet te veel wilt binnen krijgen. Olijfolie is wel een goed product om te gebruiken.

eet veel graanproducten en peulvruchten

Energie hoeven we niet te halen uit koolhydraten maar juist uit goede vetten. Peulvruchten bevatten veel antinutriënten die de darmwand niet ten goede komen, dit is eigenlijk het afweermechanisme van de plant. Granen kunnen voor veel darmproblemen zorgen door onder andere de gluten die ze bevatten.

Als je geen zuivel, granen en peulvruchten eet loop je het risico op een tekort aan jodium, vezels en calcium.

Melk krijgen baby’s van hun moeder, dit heb je vooral in de eerste jaren van je leven nodig en dat moet afkomstig zijn van jouw moeder, dat is dus niet de koe. Calcium kun je prima halen uit groenten, vooral uit groene groenten. Vezels idem, groenten bevatten veel vezels, vaak zelfs nog meer dan granen. En jodium krijgen we binnen uit producten uit zee of paddenstoelen.

Om duurzaamheidsaspecten wordt geadviseerd niet te veel vlees en vis te eten

Gebruik vooral biologisch vlees van gras gevoerde dieren en vis uit duurzame vangst

'eet volop groenten en fruit'