veganisme

Bij het veganistische eetpatroon worden alle dierlijke producten uitgesloten. Dit geldt ook voor producten van nog levende dieren zoals eieren en melk in tegenstelling tot het vegetarisme.

Het is geen dieet maar een levenswijze. De reden voor het volgen van het veganistische voedingspatroon is het dierenwelzijn, gezondheidsredenen, bestrijden van het wereld voedselprobleem of andere wereld en milieu gerelateerde overwegingen. 

Het veganistische voedingspatroon wordt steeds populairder en er zijn dan ook enorm veel recepten te vinden waardoor het eetpatroon van een veganist helemaal niet zo saai wordt zoals velen zouden verwachten. Er wordt veel gebruik gemaakt van groenten, fruit, granen, bonen, peulvruchten, noten en zaden. 

Zoals ook bij vegetariërs het geval is, is dat deze mensen over het algemeen sowieso gezonder leven omdat bijvoorbeeld gebruik van alcohol, tabak en drugs uitgesloten wordt en ze juist wel gebruik maken van biologische en ecologische producten en voldoende aan sport doen. 

''het is geen dieet maar een levenswijze.''

voorkom een chronisch vitamine b12 tekort door
dit als supplement in te nemen

Er kan een chronisch vitamine B12 te kort ontstaan omdat dit alleen te halen valt uit dierlijke bronnen zoals vlees en eieren. Het grootste risico is dan ook bloedarmoede, dit kan voorkomen worden door vitamine B12 als supplement in te nemen. 

Er kan ook een tekort ontstaan aan eiwit, ijzer, calcium, vetten en vitamine B1 en B2. Eiwitten kunnen ook gehaald worden uit granen, bonen, peulvruchten, noten en sommige groenten zoals champignons. Eet voldoende vette producten zoals avocado, kokos, noten, zaden en olijven. Ijzer kan gehaald worden uit bijvoorbeeld groene groenten, noten en peulvruchten. Eet dit in combinatie met vitamine C want dan wordt het non-heemijzer beter opgenomen. Calcium zit ook in groente, noten en peulvruchten. 

De keerzijde is dat een veganistisch eetpatroon vaak rijk is aan magnesium, foliumzuur, ijzer en vitamine C en E. Des te belangrijker is nog dat de producten die geconsumeerd worden een lage milieubelasting hebben, met uitzondering van soja

Het is voor sommigen moeilijk om te beginnen met een veganistische levensstijl. Er zijn namelijk veel producten die niet veganistisch zijn en dat is niet altijd even duidelijk. Producten met gelatine zoals snoep of gebak, maar ook producten met ei zoals koekjes en gepaneerde producten, veel schoenen zijn van leer en shampoo is vaak op dieren getest. Denk vooral aan de beweegreden waarom je hier aan wil beginnen, dat moet je drijfveer zijn om het vol te houden. 

eiwitten kunnen ook gehaald worden uit granen, bonen, peulvruchten en noten

welke voeding mag je dan wel en welke juist niet?

  • Groenten
  • Fruit
  • Granen
  • Bonen en peulvruchten
  • Noten en zaden 
  • Zeewier
  • Vlees
  • Vis en zeevruchten
  • Zuivel
  • Eieren
  • Honing
Daarnaast worden producten uitgesloten zoals
  • Wol, leer, bont, dons en zijde
  • Ivoor
  • Producten die gebruik maken van dierproeven
  • Bezoeken aan dierentuin of andere vormen van gevangenschap