Vegetarisme

Het vegetarische eetpatroon sluit het eten van geslachte dieren volledig uit. Geen vlees, vis, zeevruchten of insecten maar ook geen producten met slachtafval zoals gelatine en stremsel. 

Mensen kunnen vegetariër zijn voor het dierenwelzijn, de gezondheidseffecten, religie, de milieubelasting of de smaak van de producten. Officieel heet dit lacto-ovo-vegetarisch. Er zijn ook mensen, pescotariërs, die wel vis blijven eten.

''Eiwitten kunnen ook gehaald worden uit eieren, zuivel, bonen en peulvruchten.''

tekorten ontstaan vooral bij een onjuist samengesteld voedingspatroon

Bekende tekorten bij het vegetarische voedingspatroon zijn vitamine B12, ijzer, eiwit en vetten. Dit komt vooral voor bij een onjuist samengesteld vegetarisch voedingspatroon. 

Eiwitten kunnen ook gehaald worden uit eieren, zuivel, bonen, peulvruchten, noten en sommige groenten zoals champignons. Vitamine B12 zit ook in eieren en anders is deze als supplement te verkrijgen. Eet voldoende vette producten zoals avocado, kokos, noten, zaden en olijven. Ijzer kan gehaald worden uit bijvoorbeeld groene groenten, noten en peulvruchten. Eet dit in combinatie met vitamine C want dan wordt het non-heemijzer beter opgenomen.

Mensen die ervoor kiezen geen vlees te eten letten bewust op wat zij eten. Vaak komt het voor dat zij daarmee ook andere dingen achterwege laten zoals suiker, tabak en alcohol. Het interessante resultaat is dan ook dat uit onderzoeken is gebleken dat vegetariërs een lager lichaamsgewicht, lagere bloeddruk en lagere cholesterolspiegel hebben dan de gemiddelde bevolking. 

Er kunnen in principe 2 keuzes gemaakt worden bij een vegetarisch eetpatroon. Er kunnen vleesvervangers gegeten worden of juist niet. Gerechten worden dan op de ouderwetse ‘aardappel, groente, vlees’ manier klaargemaakt of er wordt volledig gekookt met de afwezigheid van deze producten. Gerechten op de website van Voeding & Jij bevatten geen bewerkte producten en dus ook geen vleesvervangers.

er kan gebruik gemaakt worden van vleesvervangers of juist niet

welke voeding mag je dan wel en welke juist niet?

  • Groenten inclusief paddestoelen
  • Fruit
  • Granen 
  • Bonen en peulvruchten
  • Noten en zaden
  • Zuivel
  • Eieren
  • Bindmiddelen zoals agar gaar en arabische gom
  • Vlees
  • Vis
  • Gevolgelte
  • Schaal en schelp dieren
  • Dierlijk stremsel
  • Gelatine
  • Ossenwit of ander dierlijk vet van een geslacht dier
  • Alfa-linoleenzuur afkomstig van vissen
  • Chondroïtine en glucosamine (supplementen)
  • Colloïdaal proteïne van bloed of gelatine