Waterbuffel rosbief met sinaasappel-tijm jus

''We halen uit vlees veel van onze essentiële eiwitten die ons lichaam zelf niet kan aanmaken.''

  • Bereidingstijd: 1 uur en 10 min.
  • Aantal porties: 4
  • 230g groenten en fruit p.p.

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 400 g rosbief van waterbuffel
– 2 grote uien
– 2 tenen knoflook
– 1 sinaasappel
– 400g zoete aardappel
– 50g roomboter
– 1 el olijfolie
– 3 takjes tijm
– 2 rode paprika’s
– zeezout

  1. Verwarm de oven voor op 170 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier of gebruik een pan die in de oven kan
  2. Laat de rosbief buiten de koeling rusten en op kamertemperatuur komen
  3. Snijd de ui en de paprika in grove stukken en leg deze op de bakplaat, snijd van de sinaasappel 5 dunne plakken en doe deze bij de groenten. Pers de rest van het sap uit in een apart kommetje.
  4. Verhit in een koekenpan de helft van de roomboter en de olijfolie tot de boter bruin kleurt
  5. Dep ondertussen de rosbief droog met keukenpapier en bestrooi met wat zeezout 
  6. Schroei beide kanten en de zijkanten van het vlees dicht in de pan tot deze mooi bruin kleurt. Het is belangrijk dat het vlees sist, de pan moet erg heet zijn
  7. Leg het vlees bij de groenten op de bakplaat en zet deze in de oven voor 40 minuten. Heb je een vleesthermometer? Hij is mooi rosé als de kerntemperatuur 58 graden is
  8. Hak de knoflook fijn, ris de blaadjes van 2 takjes tijm en doe het sinaasappelsap bij de boter en vleessappen en voeg een extra snuf zout toe en de overgebleven boter. Laat dit op half hoog vuur even indikken.
  9. Lak het vlees dat in de oven staat iedere 10 minuten met een bakkwast met de jus en doe deze weer terug in de oven. Bewaar eventueel nog wat jus ter garnering
  10. Schil de zoete aardappel en snijd deze in grove stukken en kook deze in 15 minuten gaar
  11. Laat het vlees na de ovenbereiding nog 10 minuten rusten in aluminiumfolie. Laat de groenten in de, nog warme, oven staan zodat ze niet koud worden
  12. Giet de aardappels af en stamp deze met een snuf zout tot een mooie gladde puree
  13. Dien de puree en de groenten op, snij het vlees aan in dunne plakken en serveer met nog wat verse tijm en jus

nog meer redenen om dit te maken

Vlees is essentieel voor een gezond dieet. We halen uit vlees veel van onze essentiële eiwitten die ons lichaam zelf niet kan aanmaken. Het is net zo belangrijk om vleessoorten af te wisselen zoals ook met groenten de bedoeling is. 

Waterbuffel vlees bevat wat minder vet dan bijvoorbeeld rundvlees, maar het bevat wel in hogere mate ijzer en eiwitten. Het waterbuffelvlees komt van Buffelgaard Verschure in Wijk en Aalburg. Deze waterbuffels lopen veel buiten, eten voornamelijk gras, en zwemmen graag een stukje in de sloot. Naast het smaakvolle vlees verkopen zij ook ijs en kaas van buffermelk. Neem eens een kijkje op hun website of ga een keer langs, ze hebben een boerderijwinkel en vertellen je graag meer over hun dieren.

Rosbief heeft een zachte smaak en een malse structuur en heeft daarom subtiele smaken nodig om zich heen zoals sinaasappel en tijm. Dit maakt het tot een heerlijk zacht gerecht.