zoete aardappel toast met notenpasta en frambozen

''Zoete aardappels bevatten veel vitamine C, caroteen, antioxidanten, vezels en mineralen zoals ijzer, calcium en selenium.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 1 1/2 zoete aardappel
notenpasta
– roomboter
– 150g frambozen (diepvries)
– zeezout (het liefst flakes)

  1. Was en snijd de zoete aardappel in dunne plakken van nog geen halve centimeter dik, de schil mag er aan blijven
  2. Doe de plakken in de broodrooster 2-3 keer op de hoogste stand tot er net geen zwarte vlekjes ontstaan, dan is ook de binnenkant gaar
  3. Beleg met roomboter, notenpasta, frambozen en een heel klein beetje zeezout

Heb je geen broodrooster? Je kan ze ook in een koekenpan bakken, gebruik een heel klein beetje roomboter om ze mooi bruin te laten kleuren

nog meer redenen om dit te maken

Zin in iets zoets? Enorme cravings of gewoon een lekker toetje na de maaltijd? Zoete aardappel toast is zo gemaakt met de broodrooster.

Zoete aardappels zijn heel gezond, ze bevatten alleen wel erg veel koolhydraten dus als je die wilt beperken moet je ze niet te vaak eten. Zoete aardappels bevatten veel vitamine C, caroteen, antioxidanten, vezels en mineralen zoals ijzer, calcium en selenium. Een veel betere optie dan brood dus! Het gaat ook heel goed samen met hartig beleg. 

Zout zul je misschien denken? Zeezout wordt bij zoete gerechten steeds bekender, dat komt vooral door de karamel zeezout smaak die vaak bij chocolade wordt gebruikt. Zout is een hele goede tegenhanger van zoet, maar het is ook een smaakversterker. Door wat zout aan een maaltijd toe te voegen komen andere smaken dus beter uit. Niet alleen voor de smaak is zeezout goed, maar het heeft ook vele gezondheidsvoordelen. Het is dan wel van belang dat je zeezout gebruikt en geen keukenzout!

De notenpasta die hiervoor is gebruikt is van Terra Sana en bevat pinda, hazelnoot, amandel en cashew. De notenpasta is van biologische oorsprong en bevat geen toegevoegde suikers.