Zuurkoolstamp met appel, komkommer en ei

''Zuurkool is door fermentatie lang houdbaar, zuur en zit vol met goede bacteriën die ontstaan tijdens het fermentatieproces.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 300g zoete aardappel
– 250g zuurkool
– 100ml groentebouillon zonder zout
– 4 jeneverbessen
– 2 laurierbladeren
– 2tl nootmuskaat
– 1 tl zeezout
– 4 tl zwarte peper
– 2 eieren
– 1/3 komkommer
– 1 appel

  1. Kook de zuurkool 20 minuten in de groentebouillon en het vocht uit de verpakking samen met de laurierbladeren en de jeneverbessen.
  2. Schil de zoete aardappel en snijd deze in grove gelijke stukken
  3. Kook de zoete aardappels in ongeveer 15 minuten gaar
  4. Kook de eieren 6,5 minuut zodat ze nog een zachte binnenkant hebben.
  5. Giet de aardappels af en voeg hierbij ongeveer de helft van het kookvocht van de zuurkool, het zout, de peper en nootmuskaat en stamp het tot een gladde puree met de pureestamper. Voeg eventueel nog wat meer vocht toe als het nodig is
  6. Giet de zuurkool verder af, verwijder de jeneverbessen en het laurierblad en schep deze door de aardappel puree heen 
  7. Snijd de appel en de komkommer in blokjes en pel de eieren
  8. Serveer de zuurkool stamppot met het ei, de appel en de komkommer

nog meer redenen om dit te maken

Zuurkoolstamp, niet meteen iedereens favoriet maar in een nieuw jasje verdient hij wel een nieuwe kans. Met zoete aardappel en frisse appel en komkommer is het ineens een gezellig zomer gerecht. 

Zuurkool is door fermentatie lang houdbaar, zuur en zit vol met goede bacteriën die ontstaan tijdens het fermentatieproces. Enige probleempje hier is wel de verhitting. Door de zuurkool te koken gaan de bacteriën dood, het beste zou je hem dus rauw toe kunnen voegen als je dat ook lekker vind. 

Ook na verhitting bevat zuurkool nog veel vezels, vezels vergaan namelijk niet tijdens het kookproces. Goed dus voor het traag opnemen van de koolhydraten die bijvoorbeeld in de zoete aardappel zitten. Probeer zo veel mogelijk van het kookvocht te gebruiken in de puree, zo houdt je toch nog wat goede voedingsstoffen over.

Bij een vegetarisch gerecht is het altijd wel fijn om toch eiwitten binnen te krijgen. Dit kun je dus doen door een eitje toe te voegen aan het gerecht, maar gebakken champignons doen het ook heel goed.