Zuurkool stamppot van zoete aardappel met rundersaucijs

''Zoete aardappel bevat veel bètacaroteen dat ons lichaam kan omzetten in vitamine A.''

Ingrediënten

Bereidingswijze

– 600 g zoete aardappel
– 500 g zuurkool
– 200 ml bone broth of runderbouillon zonder zout
– 4 rundersaucijzen
– 5 jeneverbessen
– 3 laurierbladeren
– 2 el olijfolie
– 2 tl nootmuskaat
– 2 tl tijm
– 1,5 tl zeezout
– 3 rode uien
– 4 tl zwarte peper

  1. Kook de zuurkool ongeveer 20 minuten in de beef broth en het in de verpakking aanwezige vocht samen met de laurierbladeren en de jeneverbessen
  2. Schil de zoete aardappels en snijd ze in grove blokken
  3. Kook de aardappels in een kookpan in 15 minuten gaar, als je er met een vork in prikt moeten ze van de vork af glijden
  4. Snijd de ui in grove ringen en verhit ondertussen in een koekenpan de olijfolie
  5. Bak op hoog vuur de uienringen en de rundersaucijzen met de tijm en de helft van de zwarte peper tot ze een bruine kleur krijgen en zet dan het vuur laag om ze door te laten garen
  6. Giet de zoete aardappels af en pureer deze met ongeveer de helft van het kookvocht van de zuurkool, de nootmuskaat, de zwarte peper en het zout tot een gladde puree
  7. Giet de zuurkool verder af, haal het laurierblad er uit en schep de zuurkool door de zoete aardappel puree heen
  8. Serveer de zuurkoolstamppot met de rundersaucijs en de ui

nog meer redenen om dit te maken

Zuurkool maakt een vlakke stamppot ineens fris en knapperig. Alhoewel zuurkool heel gezond is, is deze gekookt wel veel van zijn goede voedingsstoffen kwijt geraakt. Zuurkool is gefermenteerde witte kool waar goede melkzuurbacteriën op zijn gegroeid. Deze overleven alleen niet de hoge temperaturen, de vezels blijven gelukkig wel in tact. Doe de zuurkool er rauw door heen voor de beste gezondheidseffecten.

De zoete aardappel is een stuk smaakvoller dan de gewone aardappel en mag beschouwd worden als groente. Probeer dus altijd de gewone aardappel te vervangen voor een ander zetmeelrijk gewas zoals zoete aardappel, pastinaak of knolselderij. 

Zoete aardappel bevat veel bètacaroteen dat ons lichaam kan omzetten in vitamine A. Dit hebben we nodig voor het gezichtsvermogen, onze groei, een gezonde huid, nagels en haar. Bètacaroteen is een bioactieve stof die in de groep carotenoïden hoort. Deze zorgt tevens voor de oranje of gele kleur in veel groentes waaronder de wortel.